17 July 2010

connect|fb – social network conference (București 2010)

in Bucharest, Romania

I published the following text a couple of years back, after attending this social media conference in Bucharest. At the time I was collaborating on the Romanian version of The Next Web, which apparently has been discontinued since. So I’m adding the draft here on my blog, if someone is still interested.

Într-o sală care s-a umplut înainte ca toți invitații să apară, Cristian Manafu a debutat connect|fb cu un anunț despre un nou eveniment: Social Networks Conference 2010, planificat pentru 7 octombrie 2010. A urmat și o scurtă avanpremieră a Romanian Facebook Survey 2010, care va fi publicat în totalitate la începutul săptămânii următoare. De la cei 574 de respondenți aflăm că 2009 a fost cel mai de succes an al Facebook în România, în care au fost create jumătate din conturile existente în prezent. Al doilea rezultat arată că 80% dintre participanții la studiu intră pe site de mai multe ori pe zi. Probabil cifra e mai mică în realitate, de vreme ce un utilizator ocazional al Facebook e puțin probabil să ia parte la un astfel de studiu.

Prima sesiune s-a axat mai mult pe experiențe personale ale invitaților. Prima pe listă, Cristina Băzăvan de la Tabu a venit atât cu o prezentare mai generală „De ce protocolul Facebook e ca un ritual al dragostei”, cât și cu o poveste personală despre cum s-a împrietenit cu o persoană pe care o admira offline, jurnalistul premiat cu Pulitzer Mike Sager. Prezentarea a fost bine formulată, printre cele mai bune momente ale zilei, și scoate bine în evidență problemele și necesitățile interacționării pe Facebook. Printre punctele de interes: captarea atenției cu o poză de profil cât mai incitantă; sortarea aleșilor, care din păcate e prioritar cantitativă – cât mai mulți prieteni – lăsând prea puțin loc pentru relații profunde. Cristina se întreba pe bună dreptate câți dintre „prieteni” știu ce face ea de fapt sau cunosc un amănunt oarecare din viața ei publică și profesională. Ca și în viața reală, o relație pe termen lung e posibilă doar dacă dai ceva în schimb, în acest caz atenția ta prin comentarii și like-uri. Concluzia e pe măsură: Pe Facebook faceți dragoste, nu sex!

Povestea Sandei Nicola a fost într-un fel la polul opus și o complementară: la început a căutat doar să regăsească prieteni buni și vechi și să facă o pagina amuzantă, pentru că oamenii îi caută pe cei optimiști. Însă după lupta cu cancerul de col uterin, Facebook s-a transformat în altceva complet diferit: un punct de contact și suport pentru alte femei din România afectate de virusul HPV. Pentru Sanda, Facebook a devenit o cale de regăsire a unui public pierdut și a unuia complet nou, care i-a schimbat viața în decurs de un an. Acum ea are o nouă misiune, de a atrage atenția asupra acestei boli vindecabile, dar care face totuși numeroase victime în România printr-o campanie de 6 filme scurte, dintre care două au fost proiectate și la connect|fb.

După un scurt interludiu din partea lui Cristian Ciocan, de la care am aflat că de Poliția Capitalei nu scăpăm nici pe Twitter, nici pe Facebook, Alina Zara a încheiat prima sesiune vorbind despre un alt proiect, „Agenția de împlinit dorințe”, pe care îl găsiți pe pagina de Facebook Chic de zece.

După pauză a urmat o altă prezentare bine gândită din partea lui Marco Kind, Chief Marketing Officer la Vodafone România. Pornită în urmă cu opt luni, campania Vodafone axată pe Facebook și socializarea online a fost gândită să se sincronizeze cu adoptarea rapidă a Facebook în România și va continua să fie o parte centrală a strategiei Vodafone, pentru a da mai multă „putere” utilizatorului. Câteva din ideile mai importante: social media nu e o doar o modă sau o tendință de moment, ci trebuie să fie o parte fundamentală a strategiei de media a companiei pentru a da rezultate; e un mediu cu interacțiune mare și costuri relativ reduse; clienții tind să fie mai sinceri prin social media decât într-un studiu organizat; brandurile nu pot striga în acest mediu ca în publicitatea tradițională, ci trebuie să fie pregătite să asculte.

A urmat Stela Toderascu de la Avon, care a vorbit despre o aplicație dezvoltată pe site-ul propriu pentru invitarea prietenilor la evenimente. Ideea și prezentarea nu au avut succesul scontat; publicul (și eu personal) a pus sub semnul întrebării utilitatea ei, de vreme ce Facebook are o funcție similară.

De la general manager-ul Kaspersky România am avut parte de un duș rece, în timp ce ni s-au amintit numeroasele capcane de securitate ale social media: spam, troieni, conturi sparte și puse la vânzare en-gros, conturi false, potențiale probleme de confidențialitate și cea mai nouă modă, click-jacking-ul, care exploatează butoanele „Like”. Ca în multe probleme de securitate, cuvântul de ordine e prudența din partea utilizatorului, și mai ales circumspecția în fața „prietenilor necunoscuți”. Reacțiile în direct pe TwitterWall la această parte au fost cam ironice, pentru că această abordare reduce evident numărul de „prieteni” și impactul personal pe care unii vor să-l atingă prin prezența pe Facebook, dar securitatea nu e niciodată de ignorat, pentru că Facebook are partea lui de găuri de exploatat.

Marketing Manager la TrentaPizza, Andrei Bartesch a prezentat în cifre impactul prezenței pe Facebook a companiei cu livrare gratuita de pizza la domiciliu sau birou. E clar că relaționarea și recomandarea prietenilor a impulsionat vânzările, atât prin simpla răspândire a imaginii cât și prin promoții care au fost cuantificate exact prin cupoane. Dar mi-e teamă că insistența prezentatorului pe costurile zero ale acestei tactici de vânzări prin Facebook sunt prea optimiste, de vreme ce în propria prezentare arată numărul de ore alocate pregătirii campaniei și paginii în sine. Or aceste ore lucrate pot fi convertite foarte ușor în costuri, de vreme ce oamenii implicați au primit o plată pentru acest proiect.

Dincolo de cazurile interesante, din sesiunile de întrebări și răspunsuri a reieșit destul de clar că există încă multe lucruri confuze sau mai prost înțelese, atât din partea publicului cât și a prezentatorilor. În primul rând, distincția între profilul personal unde ești limitat la 5000 de conexiuni, pagina de fani pentru organizații și firme și grupurile Facebook nu e aplicată în practică; TrentaPizza are de exemplu atât o pagină ca „persoană” cât și una de fan, lucru nepermis de regulile site-ului. În orice caz platforma este de-abia la început, cel puțin în România, așa că e timp ca companiile să învețe să se folosească de funcții, atât pe partea tehnică cât și pe cea de marketing și comunicare cu clienții. Iar cazurile prezentate la connect|fb sunt un bun punct de plecare pentru oricine are nevoie să se lanseze în social media.

E interesant cum Facebook dezvoltă pentru fiecare o experiență unică, rezultând din interacționarea cu oamenii pe care îi alegi ca persoană privată și din strategia pe care o urmărești (sau nu) ca firmă. Probabil această flexibilitate și libertate de exprimare a ajutat site-ul să devină un gigant online care se apropie rapid de 500 milioane de utilizatori la nivel mondial. Pentru cei care n-au putut urmări discuția nici fizic, nici online, puteți revedea în continuare impresiile originale pe Twitter sub hashtag-ul #connectfb, iar pe Facebook se găsește prezentarea lui Ionuț Oprea, care nu a mai ajuns la eveniment.

Post a Comment