În viitorul apropiat, marile corporații s‑au mutat în spațiu, declarându‑și apoi violent independența față de vechile structuri politice bombardând marile orașe cu fragmente de asteroizi. Și‑au asigurat astfel atât supremația economică, odată ce majoritatea producției fusese relocată în fabrici orbitale, cât și cea politică în vidul de putere de la suprafață. Pe Pământ, comunitățile rămase trăiesc în sărăcie, dependente de livrările de produse orbitale, sufocate de efectele încălzirii globale și suprapopulate cu refugiați. Sarah e una din acești refugiați, trăind împreună cu fratele ei Daud de pe o zi pe alta în Miami, făcând bani din prostituție, ca bodyguard sau asasin de ocazie. După ce finalizează cu succes o misiune foarte bănoasă propusă de un tip misterios, cel mai probabil pe ștatul de plată al Orbitalilor, se trezește brusc pe lista neagră a corporațiilor, și se vede nevoită să se ascundă, în speranța că va fi uitată odată ce vor apărea probleme mai presante pe agenda lor.
In the black night alleys of the war of all against all, Sarah’s cybersnake is only logical, a piece of cyborg cunning that can kill only those trusting enough to come close. They’re the only ones she can reach. The others fly too high, out of her sight. That she is desperate enough to have such a thing marks her as a victim before it marks her as anything else.
De cealaltă parte a unei Americi fragmentate și sărăcite, în munții din Colorado, o rezistență fragilă organizează transporturi clandestine de bunuri către Coasta de Est. Printre ei și‑a găsit locul un fost pilot de vânătoare din ultima luptă împotriva Orbitalilor. După ce a devenit prea periculos să străbată continentul în zbor, Cowboy își folosește acum implanturile cibernetice pentru a conduce tancuri pe sub nasul milițiilor statelor din Midwest. Viața lui relativ bună însă nu‑l împiedică să‑și pună întrebări incomode despre sursa bunurilor care alimentează rețelele de contrabandă: oare provin într‑adevăr de la producători locali, sau sunt furnizate pe ascuns de Orbitali ca parte a jocurilor lor obscure de putere? Dorința de a afla adevărul îl aduce în vizorul acestor puteri și spre o întâlnire cu fugara Sarah.
He lived free in the air, once, on the last free road. It’s a tunnel now, growing ever narrower and blacker, and he never saw the walls rise till he was deep inside. Moving faster than light down this narrowing, echoing, darkening pathway. He’ll have to watch Sarah carefully. She knows how to survive in this place.
Vechi de aproape 30 de ani, romanul Hardwired se dovedește greu de caracterizat. Pe de o parte Walter Jon Williams scrie cu un stil liric demn de o cauză mai bună; din paginile cărții se desprinde un aer elegiac și amar, dacă nu chiar de sfârșit de lume, cel puțin de pustiu și abandonare, un sentiment că istoria a trecut peste aceste locuri și nu‑și va mai întoarce privirea spre ele. Printre capitolele ce alternează între perspectivele lui Cowboy și Sarah se intercalează fragmente de anunțuri publicitare și știri care punctează lumea din jur, în stilul Oile privesc în sus, pe un spectru de la cinic la morbid. De asemenea, imaginea unei Americi fragmentate, unde statele își angajează propriile forțe de ordine și impun taxe asupra transporturilor pe teritoriul lor, și orașele de coastă sunt parțial inundate de creșterea nivelului oceanului, apare acum neplăcut de actuală, o previziune pe care prea puțini americani au luat‑o în serios.
I Love My Kikuyu Eyes, sez Primo Pornostar Rod Mcleish, and with The Infrared Option, I Can Tell If My Partner’s Really Excited or If I’m Just On A Silicon Ride…
- Kikuyu Optics I.G., A Division of Mikoyan-Gurevich
Pe de altă parte, acțiunea e departe de a fi surprinzătoare sau complexă: lupta clasică a lui Robin Hood cu șeriful cel rău, revolta fără mari sorți de izbândă împotriva unor asupritori impersonali. Și, fără greș, cele două personaje principale se cuplează, deși la început o fac sub pretextul unei relații bazate strict pe interes reciproc. Partea tehnologică este relativ standard pentru genul cyberpunk, cu implanturi folosite pentru interfațarea la rețea, îmbunătățirea reflexelor în luptă sau ca arme, cu hackeri și nenumărate variante de droguri, unele din ele ridicate la rangul de monedă pe străzile rău‑famate, culminând cu transferul conștiinței în substrat cibernetic sau într‑un nou corp. Pe lângă acestea supraviețuiesc însă tehnologii de‑a dreptul antice, ca semnături fizice pe contracte și linii de telefon, paradoxal folosite de personaje pe post de metode de comunicare greu de monitorizat.
Nici personajele nu primesc un tratament mai bun, fiind în marea majoritate unidimensionale, simple măști ale forțelor inegale care se înfruntă. De partea răului avem unul din capii corporației Temple, Roon, o caricatură grotescă a unui om îmbătat de putere și grandomanie, care, ca semn suprem al depravării, este pe deasupra pedofil. De partea binelui, Cowboy este un pilot excelent cu calități de lider, dar în același timp naiv și idealist, o combinație care este destinată pieirii în noua lume a puterilor orbitale. Singura care dovedește adâncime și dramă este Sarah, oscilând între instinctele ei de fată dură, care o îndeamnă să ajungă la o înțelegere cu Orbitalii, și dorința de răzbunare asupra celor care tratează întreaga planetă drept proprietatea lor personală – fiind în plus responsabili de moartea părinților ei; sfâșiată între dragostea față de fratele mai mic și rațiunea care‑i amintește că acesta ar trăda‑o la orice ocazie pentru o doză de endorfine.
Artificial Intelligence Loses Paternity Suit
“My Little Android Has a Name,” sobs Grateful Mother
Korolev I.G. Offers No Comment
Așadar mi‑e destul de greu să recomand romanul, deși așa cum eu am găsit elemente care mi‑au ținut atenția trează, probabil și alți cititori vor aprecia anumite părți suficient pentru a termina cartea.
Post a Comment